I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday 25 March 2011

Memutarkan Mp3 Diroom Yahoo messenger(ym) tanpa menggunakan microphone(windows xp)

Assalamualaikum..Macam biasa laa anda bersama TuAn MuDa Fiz.Kali nie fiz nak berkongsi Tips dan tutorial,kepada pengemar room sosial chat yahoo messenger boleh la mengikuti tips dan tutorial ini.Dan juga kepada yang gila putarkan mp3 di room chat yahoo messenger(ym).

Kadang-kadang itu bila fiz putarkan mp3 di room chat ym, ada yang pm(private mesej) fiz menanyakan bagaimana hendak putarkan lagu.kena ada external microphone ke?jawapannya tidak.Inginkan kualiti yang baik vc sound semasa putarkan mp3 di room chat,fiz hanya menggunakan sound card saja.tidak ada microphone pun boleh putarkan mp3.

Bila anda mempunyai soundcard yang support recording,maka tips fiz ini.. boleh anda gunakan.Perlu diingatkan ada sesetengah pc atau laptop yang lama, soundcardnya yang tidak ada aplikasi recording mode ataupn stereo mixer..ia bergantung kepada pc atau laptop anda.

kelebihan memutarkan lagu dengan mengunakan sound card:
  • kualiti audio(suara) lebih bagus..tanpa ada gangguan sound sekeliling
(nota:kualiti suara sangat bergantung kepada soundcard,semakin bagus soundcard anda,semakin bagus la bunyi sound ada)
  • Sound tidak akan berisik(bunyi pecah-pecah)kerana dengan soundcard anda juga tidak perlu menggunakan speaker luar,anda boleh mendengarkan mp3 anda dengan headphone,sehingga pada malam hari anda putarkan mp3 tanpa menggangu keadaan sekeliling anda.
  • Effect(kesan) suara boleh dibuat dengan player yang anda gunakan tanpa mempegaruhi kualiti output di room ym.
Tips:
  • Gunakan soundcard yang menpunyai kualiti yang baik,klu pc atau laptop anda tidak support recording mode.Anda boleh beli external soundcard..
  • Gunakan chat client yang tahan boot dan juga voice dominance serta software lock mic yang kuat untuk mengurangi gangguan dari luar sewaktu memutarkan mp3 di room ym
(nota: fiz menggunakan chat client ysupra..anda boleh download http://www.4shared.com/file/WM318Bg9/YSupra-10054-Installer.htm


Tutorial:
  • klik icon speaker di system tray(toolbar)disebelah kanan bawah(dekat jam)dan akan muncul image seperti berikut:


  • klik menu--->Properties dan akan muncul image berikut:


  • Disini akan ada 3 pilihan button iaitu playback,recording dan other.Secara normal button akan terpilih playback.Ubah ke recording dengan klik button di depan recording..akan terpapar beberapa checkbox disitu (ada 5 checkbox di gambar diatas)jenis pilihan nya pula bergantung kepada model dari soundcard..tidak semuanya sama.
  • klik(check)stereo mix atau mono mix>>ok.Akan muncul image tampilan berikut:


  • Pilih checkbox Select dibawah Stereo mix bila anda bersedia henak putarkan mp3 di room ym
(nota:)anda boleh mencabut semua mic dan speaker anda dan suara mp3 yang anda putar di komputer akan tetap kedengaran di room ym.
  • Sila ikut level seperti image di atas
Anda boleh mencubanya sendiri...selamat mencuba..

1 comment:

  1. Nak tanya mcm mana kalau saya guna Windows7?setting lain xleh nak adjust mcm tu

    ReplyDelete